Partner serwisu
Drogi i autostrady

Rapciak: Pomoc publiczna nie może być lekiem na gorączkę

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
19-07-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Rapciak: Pomoc publiczna nie może być lekiem na gorączkę
Zbigniew Rapciak, były wiceminister i były prezes Polskiego LNG / fot. archiwum prywatne
Nacjonalizować upadające spółki czy nie? - Jestem na nie. Stworzyłoby to niebezpieczny precedens, który nie wyeliminuje przyczyn powstawania takich problemów w kluczowych gospodarczo i społecznie sektorach. Pomoc publiczna nie może być lekiem na gorączkę jednego lub wielu podmiotów. Wadliwy jest system i on zaraża uczestników obrotu gospodarczego – mówi w rozmowie z Rynkiem Infrastruktury Zbigniew Rapciak, były wiceminister i były prezes spółki Polskie LNG.

- Skoro winne jest państwo, to niech ono naprawia skutki nieefektywnego funkcjonowania – powiedzą obrońcy nacjonalizacji. Taka postawa, oczekująca gwarancji miejsc pracy, zamówień, bezpieczeństwa socjalnego u państwowego pracodawcy, to naiwność. Administracja publiczna nie jest powołana i przygotowana do zarządzania biznesem. Nie liczyłbym zatem na jej skuteczność w rozwiązywaniu problemów czysto zarządczych ale przede wszystkim nie jest to jej zadanie – uważa Zbigniew Rapciak.


Jak mówi Rynkowi Infrastruktury były wiceminister, źródeł dzisiejszych problemów sektora budowlanego, a co za tym idzie niepowodzeń przy realizacji projektów infrastrukturalnych, szukałby w kilku miejscach. - Kryterium ceny w zamówieniach publicznych wymienia się powszechnie jako głównego winowajcę. O ile jednak część obserwatorów rynku komentuje, że to wykonawcy są sami sobie winni za składanie nierentownych ofert, ja zwróciłbym uwagę na rolę inwestora. To w jego interesie jest przede wszystkim powodzenie inwestycji. Zatem na podstawie własnych kosztorysów powinien on znać cenę minimalną. Akceptacja najtańszej oferty niekiedy niższej o 50 proc. od wartości z kosztorysy inwestorskiego jest pozorną redukcją kosztów i pierwszym krokiem do katastrofy przedsięwzięcia. W mojej opinii też jest działaniem na szkodę zamawiającego – tłumaczy. Innym ważnym obszarem w projektach infrastrukturalnych, jest w opinii Rapciaka, właściwy podział ryzyk pomiędzy inwestorem i wykonawcą. Szczególną uwagę były wiceminister zwraca na koszty zmienne w czasie, będące wynikiem sytuacji makro.


Jaka jest więc alternatywa dla nacjonalizacji? - Stworzenie dobrego prawa dającego podstawy do bezpiecznego funkcjonowania biznesu, reguł stojących na straży uczciwej konkurencji. Ich brak to wina polityków, ale też inwestorów i wykonawców. Wszystkie te grupy powinny się zaangażować w przygotowanie skutecznych zasad realizacji inwestycji . Tylko na podstawie takich reguł będzie można planować złożone projekty, bez ryzyka niedotrzymania terminów i kosztów. Resztę pozostawmy zasadom wolnego rynku – uważa Rapciak.

 

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PBG zatwierdziło projekt umowy restrukturyzacyjnej

Drogi i autostrady

PBG zatwierdziło projekt umowy restrukturyzacyjnej

Rynek Infrastruktury 04 września 2013

PBG chwali się ogromnym wzrostem przychodów

Drogi i autostrady

PBG chwali się ogromnym wzrostem przychodów

Rynek Infrastruktury 05 września 2013

PBG: 40-procentowy spadek przychodów

Intermodal i logistyka

PBG: 40-procentowy spadek przychodów

Rynek Infrastruktury 15 listopada 2013

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

PBG zatwierdziło projekt umowy restrukturyzacyjnej

Drogi i autostrady

PBG zatwierdziło projekt umowy restrukturyzacyjnej

Rynek Infrastruktury 04 września 2013

PBG chwali się ogromnym wzrostem przychodów

Drogi i autostrady

PBG chwali się ogromnym wzrostem przychodów

Rynek Infrastruktury 05 września 2013

PBG: 40-procentowy spadek przychodów

Intermodal i logistyka

PBG: 40-procentowy spadek przychodów

Rynek Infrastruktury 15 listopada 2013

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5